Fast telefoni för företag

Hem / Företag

Fast telefoni med växel är viktigt för att dina kunder ska kunna nå rätt personal och få ett seriöst intryck av ditt företag. Med detta kan dina kunder komma rätt med ett enda nummer oavsett ärende.

Fördelar med företags fast telefoni

För dig som driver ett företag är fast telefoni med en växel en viktig del i att upplevas som seriös och professionell, och i att se till så att ens kunder och klienter inte bara får ett positivt intryck av företaget, utan att de faktiskt når dig. Kunder riskerar därmed inte att mötas av en telefonsvarare, och behöver bara ringa ett enda nummer för att nå företaget varje gång.

Företags växelnummer

Vad är växelnummer, frågar du dig kanske. Det är helt enkelt det nummer som kopplas till telefonväxeln på ett företag – det nummer som ditt företags kunder och klienter ringer innan de kopplas vidare till relevant avdelning och personal för deras ärende. En företagsväxel kan antingen vara automatisk eller hanteras manuellt av en person.

Smart mobil växellösning med app

Det finns flera olika växellösningar, och det finns däribland sådana som kontrolleras via en app i din mobiltelefon. På detta vis kan du göra sådant som att ändra öppettider och andra inställningar på distans från din mobiltelefon.

En molnbaserad mobil växel

Molnbaserade växellösningar och appväxlar är till stor del överlappande. Med molnbaserat innebär det alltså att du kommunicerar från en enhet – som din mobiltelefon eller dator – med ett växelprogram som körs på en annan, som en server.

Företagsabonnemang fast telefoni

Telia

Telia är den största operatören på den svenska marknaden, och var även den första när den grundades 1853. De har bra täckning och erbjuder anpassningsbara växellösningar som Touchpoint och Centrex.

Fördelar:

  • Bäst täckning på den svenska marknaden.
  • Fria inrikes samtal och SMS.
  • Bra täckning även på landsbygden.

Priset:

300-550 kr/mån

Be om offert

Tele2

Tele2 var den andra telefonoperatören som etablerade sig på den svenska marknaden, och den första som ej var ägd av staten. De har bäst 4G-täckning i Sverige, och ger företagsabonnemang stöd för 5G.

Fördelar:

  • Bästa 4G-täckning på den svenska marknaden
  • Möjlighet för 5G som del av företagsabonnemang
  • Fria inrikes samtal och SMS

Priset:

250-350 kr/mån

Be om offert

Telenor

Telenor är en norsk telefonoperatör som även är väletablerad och stor på den svenska marknaden. De låter dig byta mobiltelefon årligen utan extra kostnad, och låter dig använda flera av sina tjänster även internationellt inom EU.

Fördelar:

  • Låter dig byta mobiltelefon varje år utan extra kostnad.
  • Erbjuder många tjänster som går att använda internationellt inom EU.
  • Har mycket bra täckning över största delen av landet.

Priset:

350 kr/mån

Be om offert

Tre

Tre är en kinesisk operatör som även är verksam i flera europeiska länder, inklusive Sverige. De utmärker sig bland annat genom deras anpassningsbara 3Växel för företag, och hur de låter dig använda internet även utanför Sverige.

Fördelar:

  • Bra täckning för största delen av Sverige.
  • Möjlighet att använda internet inom EU och i övriga världen.
  • Tillgång till deras mobilstyrda 3Växel.

Priset:

250 kr/mån

Be om offert

Vanliga frågor om företags fast telefoni

Här finner du svar på vanliga frågor om fast telefoni för företag.

Behöver mitt företag en telefonväxel?

Ja, det är viktigt inte bara för att kunna slussa vidare kunder till rätt personal och sätta dem i kö, utan också för intrycket kunder får av ditt företag.

Hur fungerar en telefonväxel?

En telefonväxel låter kunder ringa ett enda nummer, som sedan slussar dem vidare till rätt personal eller sätter dem i kö. Växlingen sker antingen manuellt av personal eller automatiskt.

Vilka olika växellösningar finns det?

Det finns både automatiska och manuella växlar, och både sådana som sker via det traditionella telefonnätet och via internet. Digitala lösningar låter dig ofta kontrollera växeln på distans via din mobiltelefon eller dator.